Dr. Jonathan Ben-Dov
Department of Bible
University of Haifa
Program Director 2011-12
jbendov@research.haifa.ac.il
ד"ר יונתן בן-דב
החוג למקרא
אוניברסיטת חיפה
ראש התוכנית
Potential topics for dissertations:
Jewish apocalyptic literature and non-Jewish apocalypses (Mesopotamia, Egypt, Persia, Greece and Rome).
Jewish science in the Hellenistic-Roman period and its place in the history of science.
The Jewish and non-Jewish background to wisdom writings from Qumran.
The image of Assyria and Babylonia in Second Temple literature.

 

נושאים לדוגמה לעבודות דוקטורט ומ"א:
ספרות אפוקליפטית יהודית וחיבורים אפוקליפטיים בעולם העתיק (מסופוטמיה, מצרים, פרס,
יוון ורומא).
המדעים (אסטרונומיה, אסטרולוגיה) ביהודה של ימי בית שני ומקומם בתולדות המדע העתיק.
הרקע – יהודי וחוץ-יהודי – לכתבי חוכמה מקומראן.
דמותן של אשור ובבל בספרות מימי בית שני.


 
 
Professor Aryeh Kofsky
Department of Land of Israel Studies
University of Haifa
kofsky@research.haifa.ac.il
פרופסור אריה קופסקי
החוג ללימודי א"י
אוניברסיטת חיפה
Professor of comparative religion at the Department of Land of Israel Studies, University of Haifa. Ph.D from The Hebrew University of Jerusalem, 1991. Specializes in Christianity
in Late Antiquity. Books: Eusebius of Caesarea Against Paganism (Leiden, 2000).
The Nusayri-Alawi Religion (Leiden, 2002, with M. Bar-Asher).
The Monastic School of Gaza (Leiden, 2006, with B. Bitton-Ashkelony).
 

 
 
Dr. Sylvie Honigman
Department of History
Tel Aviv University
sylvie.honigman1@gmail.com
ד"ר סילבי הוניגמן
החוג להיסטוריה כללית
אוניברסיטת תל-אביב
The Septuagint and Homeric Scholarship in Alexandria: Study in the Narrative of the “Letter of Aristeas” (London and New York: Routledge), 2003.

Fields of research and proposed themes for dissertations:
- Ethnicity: ancient Greek ethnicity; Judaeans in Judaea in Persian and Hellenistic times; ethnicity in Ptolemaic Egypt.
- The Seleucid Empire; Ptolemaic Egypt; Judaea in Hellenistic times.
- Analysis of literary texts written by Judaeans (‘Jews’) in Egypt and Judaea
- Ancient Greek historiography; Hellenistic utopian geography

Additional suggestions:
- 1) Ethnic vs. non-ethnic markers of identity in Persian and Hellenistic Judaea (literary sources, including Qumran).
- 2) Revised approach to Hellenisation in Judaea, using updated anthropological concepts (‘hybridity’, interculturation, ‘Kulturtransfer/transferts culturels’ and native agency)
- 3) Social, political and religious mapping of pre-Hasmonean Hellenistic Judaea.
- 4) Particularism/normality of Judaeans (‘Jews’) in the Mediterranean diaspora in Hellenistic and Roman times in comparative and literary perspectives (genre and content in literary sources).
- 5) Differences in the situation of Judaean diasporas in Hellenistic and Roman times.

Ancient Greek required.

תחומי מחקר והצעות נושאים לעבודות דוקטורט:
- זהות אתנית: ביוון העתיקה; במצרים התלמאית; ביהודה בתקופה הפרסית וההלניסטית.
- האימפריה הסלווקית; יהודה בתקופה ההלניסטית; מצרים התלמאית
- ניתוח סיפרותי והיסטורי של חיבורים ספרותיים שנכתבו על ידי יהודים ביהודה ובמצרים בתקופה ההלניסטית
- היסטוריוגרפיה יוונית בתקופה הקלאסית וההלניסטית; גיאוגרפיה אוטופית הלניסטית

1) סממני זהות אתניים ולא אתניים ביהודה בתקופה הפרסית וההלניסטית על פי המקורות הספרותיים (מקרא, ספרים חיצוניים, קומראן)
2) גישה מחודשת לסוגיה ההתיוונות ביהודה, לאור הספרות האנתרופולוגית המעודכנת (ר' תיאור באנגלית)
3) חקר הפילוגים החברתיים, הפוליטיים והדתיים ביהודה ההלניסטית לפני החשמונאים.
4) יחודיות ונורמליות של 'הקהילות' יהודיות באגן הים תיכוני בתקופה ההלניסטית והרומית בזווית השוואתית ובניתוח ספרותי מחודש (בדיקת הקשר בין ז'אנר ספרותי ותוכן ביצירות ספרותיות עתיקות)
5) גוונים והבדלים בחקר הקהילות היהודיות באגם הים התיכון בין התקופה ההלניסטית לבין התקופה הרומית

 


 
 
Professor Adiel Schremer
Department of Jewish History
Bar Ilan University
adiel@mail.biu.ac.il
פרופסור עדיאל שרמר
המחלקה לתולדות ישראל
אוניברסיטת בר-אילן
 

 
 
Professor Albert Baumgarten
Department of Jewish History
Bar Ilan University
baumgaa@mail.biu.ac.il
פרופסור אלברט באומגרטן
המחלקה לתולדות ישראל
אוניברסיטת בר-אילן
 

 
 
Dr. Hilel Newman
Dept. of Jewish History
University of Haifa
hnewman@univ.haifa.ac.il
ד"ר הלל ניומן
החוג להיסטוריה של עם ישראל
אוניברסיטת חיפה
 
 
 
Professor Gideon Bohak
Department of Hebrew Culture Studies
Tel-Aviv University
gbohak@post.tau.ac.il
פרופ' גידי בוהק
החוג ללימודי התרבות העברית
אוניברסיטת תל אביב

My main research interest in the last few years revolves around the study of the Jewish magical tradition, from Antiquity to the Middle Ages. The main focus of my work is the study of the magical, astrological, divinatory and alchemical fragments from the Cairo Genizah, including the identification, classification, and cataloguing of all relevant fragments, and the publication of the most important ones. I also use the Genizah fragments, non-Genizah medieval manuscripts, the Jewish incantation bowls from Sasanian Babylonia, the metal-plate amulets from Byzantine Palestine, the Hekhalot and Merkabah literature, and the relevant sections of the Dead Sea Scrolls to reconstruct the historical development of the Jewish magical tradition in Antiquity (and see G. Bohak, Ancient Jewish Magic, Cambridge, 2008). Within the framework of the inter-university program I would gladly supervise students who wish to work on these or related topics, especially with regards to the inter-cultural and inter-religious aspects of ancient Jewish magic, and the potential use of such materials for the study of cross cultural contacts in Antiquity and in Late Antiquity (and see G. Bohak, "Cross Cultural Contacts in Ancient Magic," Zmanim 100 (2007), pp. 6-17 (Heb.)).
 
 

תחום עיסוקי המחקרי העיקרי בשנים האחרונות הוא חקר ספרות הכישוף היהודית, מהעת העתיקה ועד ימי הביניים. המוקד המרכזי של עבודתי כולל מחקר מקיף של קטעי מאגיה, אסטרולוגיה, גילוי עתידות ואלכימיה מגניזת קהיר, אותם אני מנסה לזהות, לסווג ולקטלג, תוך פרסום הקטעים החשובים ביותר. כמו כן אני משתמש בקטעי הגניזה ובכתבי יד אחרים מימי הביניים, בקערות ההשבעה היהודיות מבבל הסאסאנית, בקמיעות המתכת מארץ ישראל הביזנטית, בספרות המרכבה וההיכלות ובקטעים הרלוונטיים ממגילות ים המלח, כדי ליצור סקירה הסטורית של תרבות הכישוף היהודית בעת העתיקה (וראו בספרי, G. Bohak, Ancient Jewish Magic, Cambridge, 2008 ‏).

במסגרת הקבוצה הבין-אוניברסיטאית אשמח להנחות תלמידים שיירצו לעסוק בתחומים אלו או בתחומים קרובים, תוך דגש על הפן הבין-תרבותי והבין-דתי של החומרים המאגיים היהודיים, והשימוש האפשרי בהם לחקר שאלות של מגעים בין תרבותיים בעולם העתיק ובשלהי העת העתיקה (וראו במאמרי, ג. בוהק, "מפגשים בין-תרבותיים במאגיה העתיקה" זמנים 100 (2007), עמ' 6-17).
 


מלגאי התוכנית

 
Dr. Yael Wilfand ben shalom
yael.wilfand@gmail.com
ד"ר יעל וילפנד בן שלום
yael.wilfand@gmail.com

יעל וילפנד יעל למדה לתואר בוגר ומוסמך בחוג להיסטוריה של עם ישראל באוניברסיטה העברית בירושלים. את לימודי הדוקטורט עשתה באוניברסיטת Duke בצפון-קרוליינה. עבודת הדוקטורט שלה, “Poverty, Charity and the Image of the Poor in Rabbinic Texts from the Land of Israel.” בחנה את האופן בו הבינו חכמי ארץ ישראל את העוני ואת הדרכים להתמודד איתו. העבודה מציגה את המקורות היהודיים תוך התייחסות להקשר ההיסטורי של העולם היווני-רומי. במהלך לימודי הדוקטורט יעל פירסמה שני מאמרים, הראשון עסק ביחס של החכמים בבבל וארץ-ישראל לשירותים הציבוריים הרומים: “Did the Rabbis Reject the Roman Public Latrine?” BABESCH Annual Papers on Mediterranean Archaeology 84 (2009): 183-196. והשני התמקד במצבות מצוער שלחוף ים-המלח:“Aramaic Tombstones from Zoar and Jewish Conceptions of the Afterlife.” Journal for the Study of Judaism 40 (2009): 510-539.
יעל גרה בירושלים, נשואה ואם לשלושה בנים ובת. בלימודי הבתר-דוקטורט של התוכנית, היא מתכוונת להתבונן באופן בו צדקה ותמיכה בעניים מיוצגות בספרות חז"ל לאור מקורות נוצריים בני הזמן ולאור הידע ההיסטורי שנצבר על פעילות נוצרית בתחומים אלו.

 


 
Avigail Bamberger (Manekin)
Graduate Student
Department of Hebrew Culture Studies
Tel-Aviv University
amanekin@gmail.com

אביגיל מנקין (במברגר)

Avigail Bamberger (Manekin) completed her BA in Jewish studies and Talmud, and her MA in Talmud at the Hebrew University in Jerusalem (magna cum laude). Her MA thesis investigated the contribution of the study of Aramaic incantation bowls to the study of the Talmud, focusing on the parallels in divorce formulas.
In the Jewish Culture in the Ancient World Graduate Program she will write her doctoral dissertation under the supervision of Prof. Gideon Bohak. Her dissertation will include a comprehensive comparison of the Aramaic incantation bowls and the Babylonian Talmud, while broadening the examination to parallel phenomena within Palestinian magic literature, and expanding on the historical and cultural contexts. The aim of her study is to understand better certain passages of the Talmud in light of the information provided by the incantation bowls and, in general, to broaden our knowledge of aspects of the Jewish society in Babylonia. The dissertation focuses on the Jewish as well as the historical general context and employs an interdisciplinary philological and historical-linguistic method.

אביגיל במברגר (מנקין) למדה לתואר בוגר בחוג ללימודי יהדות ובחוג לתלמוד ולתואר מוסמך בחוג לתלמוד באוניברסיטה העברית בירושלים. עבודת המוסמך שלה עסקה בתרומתן של קערות ההשבעה הבבליות לחקר התלמוד ובמציאת מקבילות בין שני הקורפוסים בעיקר בנוסח הגט.
במסגרת תכנית זו, בכוונתה לכתוב את עבודת הדוקטורט שלה תחת הנחייתו של פרופ' גידי בוהק באוניברסיטת תל-אביב. בעבודה תערוך השוואה מקיפה יותר בין הקערות לספרות חז"ל ותכלול בה גם תופעות מקבילות של ספרות מאגית בארץ ישראל, כל זאת תוך מתן תשומת לב לקונטקסט ההיסטורי הכללי. מטרת המחקר היא להשתמש בקערות ההשבעה על מנת לסייע בהבנת התלמוד ובהעמדת נוסחו, וכן ללמוד דרכן על אספקטים שונים של חיי החברה היהודית בבבל. העבודה תעסוק הן בקונטקסט הפנים-יהודי הרחב והן בקונטקסט ההיסטורי הכללי ותנקוט בגישה אינטרדיסציפלינרית שתשלב מחקר פילולוגי, היסטורי ובלשני.


 
Dmitry Kolotilenko
MA student, Department of History,
Tel Aviv University
kolo_dmi@yahoo.com

דמיטרי קולוטילנקו
תלמיד לתואר שני בחוג להיסטוריה כללית,
אוניברסיטת תל-אביב
kolo_dmi@yahoo.com

Dmitry Kolotilenko graduated from the Department of History at Haifa University (summa cum laude). He is currently an MA student in the Department of History at Tel Aviv University.
In his MA thesis, under the supervision of Dr. Sylvie Honigman, he will investigate the term nomos (usually rendered as 'law', 'custom', 'practice') in the Greek-Jewish sources in the Hellenistic and Roman periods. The sources will consist of literary sources, papyri and inscriptions. The main objectives of the research will be to identify the different meanings of the word nomos and the relations between them; to explore the semantic relations of nomos with other concepts (i.e. explore its semantic field); to trace and describe possible semantic shifts of the notion of nomos, alongside the progressive (and partial) separation between religious practices and social networks (i.e., the emergence of the concept of choice in religious affiliation).

דמיטרי קולוטילנקו למד לתואר ראשון בחוג להיסטוריה כללית באוניברסיטת חיפה (סיים בהצטיינות יתרה). כעת הוא תלמיד לתואר שני בחוג להיסטוריה כללית באוניברסיטת תל אביב.
בעבודת הגמר שלו, בהנחיית ד"ר סילבי הוניגמן, הוא יחקור את המונח nomos (המפורש בדרך כלל כ'חוק', 'מנהג', 'פרקטיקה') במקורות היווניים-יהודיים בתקופות ההלניסטית והרומית. המקורות יכילו מקורות ספרותיים, פפירוסים וכתובות. מטרות המחקר כוללות: זיהוי המובנים השונים של nomos והיחסים ביניהם; בירור היחסים הסמנטיים בין nomos למושגים אחרים (דהיינו בירור השדה הסמנטי של nomos); בדיקת תמורות סמנטיות אפשריות שחלו במושג nomos בהקשר של ההפרדה החדשה (והחלקית) בין פרקטיקות דתיות לרשתות חברתיות (דהיינו הופעת האפשרות של בחירה בהשתייכות לקבוצה דתית).


 
Alessia Bellusci
Graduate Student,
Department of Hebrew Culture Studies
Tel-Aviv University
alessiab@post.tau.ac.il, albellusci@gmail.com

Graduate in Middle East and Mediterranean History and Culture, at the University of Rome "La Sapienza", (July 2007). BA Thesis under the supervision of Prof. Alessandro Catastini: “‘Ha-Kārat pānîm le-rabbî Yišmâ‘’ēl’ nel codice ‘Opera Cabalia’ della Biblioteca Casanatense”, focusing on Jewish Physiognomic, with special attention to the analysis of a Physiognomic fragment, found in the codex Opera Cabalia in the Casanatense’s Library in Rome.
M.A. in Talmud and Ancient Jewish Literature, Department of Hebrew Culture, Lester and Sally Entin Faculty of Humanities, Tel Aviv University. M.A. thesis under the supervision of Prof. Gideon Bohak on the topic of “dream request” in the Jewish tradition and the aim to produce an edition along with an English translation of a wide corpus of unpublished texts from the Cairo Genizah, which can be ascribed to the genre of “dream request”.
Phd. Project in the Graduate Program on Jewish Culture in the Ancient World, under the supervision of Prof. Gideon Bohak, on the topic of “Dreams and Divination in Jewish Society in Late Antiquity”. The study will be based primarily on the Cairo Genizah fragments which preserve ancient recipes and prayers in Aramaic which seek to engage in dream rituals. Secondarily, other Jewish textual corpora, such as the Apocrypha, Pseudepigrapha, the Dead Sea Scrolls, the Rabbinical Literature, and the Babylonian Magic Bowls, will be re-examined, in relation to dreams and divination. In addition, these ancient Jewish magical and dream-related texts will be compared with Classical, Babylonian and Sassanian sources, in order to individuate the points of contact between the Jewish dream and divinatory rituals, and the dream performances developed in the neighbouring cultures.
Main interests: Rabbinical Literature, heterodox streams in Judaism of Late Antiquity, Mysticism, Magical, Astrological and Medical Literature.
Interested also in Assyriology, Semitic Philology and Iranistic Studies.
Cultural interests and recreation: painting, writing short novels and travelling

 


מלגאי התוכנית בשנים קודמות

 
Dr. Michal Bar-Asher Siegal
michal.barasher.siegal@gmail.com
ד"ר מיכל בר-אשר סיגל
michal.barasher.siegal@gmail.com

Michal Bar-Asher Siegal is a graduate of the department of Religious Studies at Yale University (PhD). Her work focuses on aspects of Jewish-Christian interactions in the ancient world, and compares between Christian monastic and rabbinic sources. She also published on topics such as the Syriac version of Ben Sira, and the tannaitic Midrashim. She has taught at Smith College, Yale University, Haifa, Bar Ilan and Tel Aviv University. She is currently a lecturer at The Goldstein-Goren Department of Jewish Thought Ben-Gurion University of the Negev.

 


 
Dr. Giordana Moscati Mascetti

Giordana Moscati Mascetti was born in Rome in 1977. In 1996 she moved to Israel where she obtained the B.A. in the 'Studies of the Land of Israel' with the specialization in archeology of the Second Temple Period, and the M.A. in the Jewish History Department in Bar-Ilan University with the thesis "Counterfeiting Judaism: Jews and the "Other" in Josephus' Contra Apionem." After spending a year at the Center for Jewish Advanced Studies in Philadelphia as a visiting scholar, she completed her Ph.D. thesis under the supervision of Prof. A. I. Baumgarten at the Bar-Ilan University on "The 'hidden transcripts' in Against Apion: Josephus' silent criticism of Flavian Rome."

In my dissertation I argued that while Josephus' Against Apion has been traditionally interpreted and used by ancient and modern scholars as part of the Jewish apologetic tradition, this text was conceived not only as part of a defensive strategy, but also as Josephus' veiled and contextually relevant criticism of the Flavian dynasty.
My post-doctoral research project will focus on questions of Flavian policies towards the Jewish population of the empire, vis-à-vis their attitude towards other ethnic minorities, particularly the Egyptians. This project intends to re-read the Flavian strategies and policies in the administration of Jews in the empire, refusing the traditionally accepted idea that they were motivated by a distinctly anti-Semitic feeling, by presenting them against the background of the broader fabric of Flavian imperial legislation, financial administration and architectural planning. With a comparative reading of the representations of the Roman victory in the coins, monuments, and by means of an innovative comparison of Vespasian's two ethnic taxation enactments, the fiscus iudaicus and the fiscus alexandrinus, I wish to demonstrate how modern scholars have traditionally overestimated the importance of this event for the Roman society.
Ultimately, my research project wishes to stress the existence, during Josephus' lifetime, of a dialectical relationship between Roman and Jewish discourses, demonstrating, by means of an innovative and contextualized re-reading of the Against Apion and of the Jewish status within the Flavian context, how no compelling understanding of a text belonging to that period can be attained without a thick and dialectical understanding of both cultures.

 

 
 
Noga Ayali-Darshan
נגה איילי-דרשן

Noga has earned a BA in the Departments of Bible and Ancient Near Eastern Studies and an MA in the Department of the History of Jewish People at the Hebrew University of Jerusalem (both summa cum laude). Her MA thesis focuses on prayers for being endowed with the "Fear of God" in biblical literature and in Neo-Babylonian inscriptions. In her doctoral dissertation she has examined the dissemination of the narrative of combat between the Weather-God and the Sea in all the cultures of the ancient Near East in the 2nd millennium and the first half of the 1st millennium BCE, and its historical and cultural implications. She has taught courses on the early history of the Land and People of Israel in the department of the History of Jewish People at the Hebrew University.
Noga lives in Jerusalem with her husband and two daughters, aged 4 and 2.
In her post-doctoral project she intends to examine a series of ancient Near Eastern texts (especially from the Hittite and north-Syrian world) in order to investigate the antiquity of pharisaic and rabbinic practices, their original character, and the manner in which they developed. Such an undertaking can reveal that these Jewish practices constituted part of a Syrian-Levantine continuum, i.e. an ancient cultic koine in which classical Jewish culture was rooted.

נגה למדה לתואר בוגר בחוג למקרא ובחוג למזרח הקרוב הקדום, ולתואר מוסמך בחוג להיסטוריה של עם ישראל, באוניברסיטה העברית בירושלים. עבודת המוסמך עסקה בהקבלה בין תפילות ליראת שמים המופיעות במקרא ובכתובות בבליות מימי נבוכדנאצר ונבונאיד. עבודת הדוקטורט שלה בחנה את תפוצת הגרסאות של סיפור מלחמת אל הסער בים בתרבויות השונות של המזרח הקרוב הקדום באלף השני ובמחצית הראשונה של האלף הראשון לפנה"ס, ואת ההשלכות ההיסטוריות והחברתיות הנגזרות מכך. בשנות לימודי המוסמך והדוקטורט היא לימדה במדור המקראי של החוג להיסטוריה של עם ישראל באוניברסיטה העברית.
נגה גרה בירושלים, נשואה ואם לשתי בנות, בְּנות ארבע ושנתיים.
בלימודי הבתר-דוקטורט של תכנית זו, היא מבקשת לבחון את הלכות הפרושים וחז"ל לאור מקורות מהמזרח הקרוב הקדום (בייחוד מחת וצפון סוריה), בכדי להבין את מאפייניהן המקוריים ואת התפתחותן לאורך הדורות.

 
 
Dr. Shana Schick

Shana Schick recently completed a doctorate in Talmud from the Bernard Revel Graduate School at Yeshiva University where she also received a MA in Bible. In her dissertation, "Intention in the Babylonian Talmud: An Intellectual History," she traces how the legal concept of intention was conceptualized and evolved in the legal reasoning of the Babylonian Amoraim. Among several findings, she concludes that, like the contemporaneous Greco-Roman and Sasanian legal systems of the period, rabbinic jurisprudence developed from a focus on "objective" standards, which imposes liability for all direct injury by focusing only on outcome, to morally ambiguous "subjective" considerations, in which the distinctions between intention, foresight, and foreseeability play an important role among the fourth generation of Babylonian Amoraim. The fourth generation Amoraim also discussed the need (or lack there of) for intention in the realm of religious and ritual law.
In her post-doctoral project, she intends to examine laws and regulations related to ritual impurity, such as defilement by contact with a corpse and via childbirth, and their contamination of both enclosed spaces as well as sacred objects/spaces. This will be accomplished through both an internal analysis of Talmudic texts along with a comparative study of Middle Persian parallels, in order to shed light on how the various laws developed and evolved throughout Jewish sources, and in the context of the elaborate Zoroastrian system of impurity.


 
Asaf Gayer
M.A. student,  Department of Biblical Studies, Haifa University.
University of Haifa, B.A. (cum laude), 'Ofakim' Honours program
at University of Haifa.
B.A., Psychology, University of Haifa. asafgayer@gmail.com

Fields of interest: Leadership patterns and models in the sectarian scrolls from Qumran, studied by means of  modern sociological models.  Similarities between the leadership mechanisms of the Qumran sect and those of ancient Christian groups.       

 

 
 
Dr. Gaia Lembi
Post Doctoral Fellow
Tel Aviv University & Bar Ilan University
g.lembi@sns.it

I have earned an MA in Classical and Oriental Studies at Pavia University (summa cum laude) and a PhD in Jewish Studies at Torino University (with distinction), with a thesis on Books 14 and 15 of Josephus' Jewish Antiquities. I am completing a Ph.D. in Ancient History at the Scuola Normale Superiore in Pisa: my doctoral dissertation focuses on Josephus as a source for Jewish history in the Hellenistic age (323-69 BCE). Both my dissertations are due to be published within the Brill Josephus Project.
As a contribution to the «comparative paradigm» that this research program is set to generate, I intend to develop a study on what it meant to write Jewish history in Rome at the end of the first century CE. In his Contra Apionem Josephus tackles the issue of how to write Jewish history as well as the question of its credibility, as against Greek historiography. In doing so, Josephus displays greater awareness than he did in his previous works, i.e. the Jewish War and the Antiquities. Jewish historiography is included in a wider Oriental tradition and at the same time competing with the Greek one. Striving to confirm both the antiquity and the authority of the Jewish tradition, Josephus draws a comparison between the Hebrew Bible and Greek texts: the difference is not only one of terminology - the Greek historian is opposed to the Jewish prophet - but also one of authority: since the Hebrew Bible is considered to be a result of theou dogmata, its truthfulness does not need to be substantiated. My project will show that Josephus' attitude is interesting not only as a testimony to the struggle between two traditions, but also as an insight into the author's opinion of his own work, and will attempt to explore further the role that Josephus ascribes to himself compared both to Biblical authors and Greek historians.
RESEARCH INTERESTS: Hellenistic and Roman history; Jewish history and culture in the Greco-Roman World; Second Temple Judaism; Flavius Josephus; Bible and Related Literature.